دسته
لينك هاي مفيد
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 33350
تعداد نوشته ها : 109
تعداد نظرات : 1
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
 - دعاي تعجيل فَرج، دواي دردهاي ما است.

-2  هر كس بايد به فكر خود باشد و راهي براي ارتباط با حضرت حجت (عج) و فَرَج شخصي خود پيدا كند، خواه ظهور و فرج آن حضرت دور باشد، يا نزديك !

3 - آيا نبايد در فكر باشيم و با تضرّع و زاري براي ظهور فرج مسلمانها و مصلح حقيقي: حضرت حجت (عج)دعا كنيم؟!

4 - مهمتر از دعا براي تعجيل فرج حضرت مهدي (عج)، دعا براي بقاي ايمان و ثبات قدم در عقيده و عدم انكار حضرت تا ظهور او مي باشد.

-5  ائمه) عليهم السلام(فرموده اند: شما خود را اصلاح كنيد، ما خودمان به سراغ شما مي آييم و لازم نيست شما به دنبال ما باشيد! 

-6 تا رابطۀ ما با وليّ امر: امام زمان (عج) قوي نشود، كار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطۀ ما با وليّ امر (عج) هم در اصلاح نفس است.

-7 با وجود اعتقاد داشتن به رئيسي كه عينُ الله الناظره است، آيا مي توانيم از نظر الهي فرار كنيم و يا خود را پنهان كنيم؛ و هر كاري را كه خواستيم، انجام دهيم؟! چه پاسخي خواهيم داد؟!

-8 انتظار ظهور و فرج امام زمان (عج)، با اذيّت دوستان آن حضرت، سازگار نيست!

-9  افسوس كه همه براي برآورده شدن حاجت شخصي خود به مسجد جمكران مي روند، و نمي دانند كه خود آن حضرت چه التماس دعايي از آنها دارد كه براي تعجيل فَرَج او دعا كنند!

-10  هر كس كه براي حاجتي به مكان مقدّسي مانند مسجد جمكران مي رود، بايد كه اعظم حاجت نزد آن واسطه فيض، يعني فرجِ خود آن حضرت را از خدا بخواهد.

11 - راه خلاص از گرفتاري ها، منحصر است به دعا كردن در خلوات براي فرج وليّ عصر (عج)؛ نه دعاي هميشگي و لقلقه زبان... بلكه دعاي با خلوص و صدق نيّت و همراه با توبه .

12 - چه قدر بگوييم كه حضرت صاحب (عج) در دل هر شيعه اي يك مسجد دارد!

13 - لازم نيست كه انسان در پي اين باشد كه به خدمت حضرت ولي عصر (عج) تشرّف حاصل كند؛ بلكه شايد خواندن دو ركعت نماز، سپس توسّل به ائمه (عليهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.

محمّد بن فضل با سندهايي كه آورده است از امام حسين(عليه السلام) نقل كرده است كه حضرت محمّد(ص) در حديثي طولاني در پاسخِ پرسِش اُبّي بن كعب در موردِ دعاهايِ مخصوص هر يك از امامان معصوم(عليه السلام) بيان داشته‌اند


محمّد بن فضل با سندهايي كه آورده است از امام حسين(عليه السلام) نقل كرده است كه حضرت محمّد(ص) در حديثي طولاني در پاسخِ پرسِش اُبّي بن كعب در موردِ دعاهايِ مخصوص هر يك از امامان معصوم(عليه السلام) بيان داشته‌اند و يك قسمت از آن بيانات اين است كه فرمود: از جمله دعايي كه حضرت مهدي(عج) امامِ دوازدهم معمولاً آن را مي‌خواند، اين است كه آن حضرت در مناجاتَش به درگاهِ خداوند عرضه مي‌دارد:
يا من إذا تضايقت الأمور فتح لنا بابا لم تذهب إليه الأوهام فصل علي محمّد و آل محمّد وافتح لأموري المتضايقة بابا لم يذهب إليه و هم يا أرحم الراحمين 
اي خدايي كه هرگاه اسباب فرام شود و مصلحتِ تو ايجاب كند، گشايشي در كارِ ما ايجاد مي‌كني. اي كسي كه وهم و خيال در او راه ندارد. پس بر محمّد و خاندانش درود فرست. واي مهربان‌تر از مهربانان، براي كاري كه به بن‌بست رسيده‌ام، راهي بگشا كه هيچ وهمي و خيالي در آن راه نيابد.


منبع: گوهرهاي ناب در كلام امام زمان عليه السلام 2

دسته ها :

مهمتر از دعا براي تعجيل فرج حضرت مهدي (عج)، دعا براي بقاي ايمان و ثبات قدم در عقيده و عدم انكار آن حضرت تا ظهور اوست؛ چون مردن تنها قطع حيات دنياي چند روزه فاني است؛ اما بيرون رفتن از عقيده صحيح، موجب هلاكت ابدي است.

 

در ميان اعمال عبادي دعا از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چرا كه بهترين و والاترين كارها نزد خداوند با اوست. دعا نشان‌دهنده شناخت و معرفت خالق است، دعا بيانگر عجز و ضعف انسان در برابر خداوند است و به واسطه اداي نمازهاي واجب، روزانه ده بار ذات اقدس اله را به اين عبارت مي‌خوانيم: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ». دعا زمينه جلب رحمت الهي است. 

خداوند متعال در آيات قرآن مي‌فرمايد: هرگاه بندگان من، از تو درباره من بپرسند، بگو من نزديكم و دعاي دعاكننده را – به هنگامي كه مرا بخواند – اجابت مي‌كنم، پس آنان بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند.

دسته ها :

توسل و قضا و قدر الهي

جناب آقا ميرزا عبدالرزاق حائري مي نويسد: « همسر مرحومه ام، از ماه مبارك رمضان سال 1362 قمري، در همدان مريض شد و مرض او منجر به امراض ديگر گرديد.


براي معالجه به تمامي اطباء و دكترهاي درجه يك ايراني و خارجي و متخصصين مراجعه كرديم و از داروهاي مختلف كه معمولاً با قيمتهاي گزاف تهيه مي شد، استفاده نموديم.


در مدت مرض و معالجه با آن داروها كه تقريباً هفت ماه طول كشيد، معمولاً معالجه با دعاهاي مجرب و ختومات معتبر و انواع توسلات و استشفاء به تربت امام حسين عليه السلام و حتي به تربت قبر مطهر كه از طريق مخصوصي به دست آمده بود، نيز همراه بود.


از جمله آنها كه مخصوصاً با حال تضرع و توجه و گريه انجام مي شد، توسل به حضرت ولي عصر روحي فداه بود. به ايشان عريضه اي نوشتم و دو ركعت نماز خوانده و زيارت «سلام الله الكامل التام ...» ( اين استغاثه در مفاتيح الجنان بطور كامل ذكر شده است. ) را در روز جمعه انجام دادم، اما با همه اين احوال، مرض و درد آن مرحومه شب و روز شديدتر مي شد به طوري كه در اواخر از شدت درد، در سختي زياد و فريادزدن بود و هر غذايي حتي نصف استكان آب جوجه را استفراغ مي كرد و ديگر راضي به مرگ خود شده بود و مكرر التماس مي كرد، شكم مرا پاره كنيد من كه هر ساعت با اين درد جان مي دهم.

 

بالاخره يا خوب مي شوم با مي ميرم و لااقل از درد آسوده مي شوم؛ چون شكم، ورم فوق العاده اي داشت و حتي بستگان و دوستان هم به آنچه خودش مي گفت راضي شده بودند. حال من هم طوري بود كه آنها رقت مي كردند.


كار به جايي رسيد كه از حضرت حجت ارواحنا فداه گله مند شدم و حتي به خاطر توسل يكي از دوستان در همان ايام به آن حضرت و اثر ديدن فوري او، از ايشان قهر كردم و گله ام اين بود كه يا حجت الله اگر مرض حتمي و شفايش امكان پذير نيست، يك طوري به من بفهمانيد. شما به اين روسياه اعتناي سگ هم نمي فرماييد، والا مطلب را مي فهمانديد.

در شدت مرض و درد، شب چهارشنبه يازدهم ربيع الثاني، مريض از دنيا رفت.


من در آن وقت نتوانستم كنار او باشم؛ ولي بعضي از زنهاي مورد اعتماد گفتند: خودش در حالي كه قبلاً زبان او از تكلم بسته شده بود، زبان باز كرد و شهادتين گفت و عرضه داشت: 
اي كننده در خيبر، به فريادم برس و جان را تسليم كرد.



من حتي از كثرت اندوه نتوانستم به غسالخانه بروم. بالاخره اينها گذشت. روز ختم فاتحه آن مرحومه در مسجدي (مسجد محله حاجي) كه نماز مي خوانم، سيد بزرگواري از شاگردان و مخصوصين خودم، به نام آقا ميرعظيم، در مجلس گفتند: ديشب، شب پنج شنبه دوازدهم ربيع الثاني، حضرت حجت عصر عليه السلام را در خواب ديدم و به حضورشان شرفياب شدم. 

حضرت اين لفظ را بدون كم و زياد، فرمودند: « برويم تسليت ميرزا عبدالرزاق. »

و بعد هم چيزهايي مرحمت نمودند كه مربوط به اين موضوع نيست.



وقتي كه اين سيد جليل خواب را براي من نقل كرد، بي اختيار و به سختي به سر خود زدم و از جسارتي كه عرض كرده بودم (گله كردن از حضرت)، خيلي خجالت كشيدم. من چه قابليتي دارم كه آن حضرت به تسليت اين سگ روسياه خود بيايند.



به هر حال اثر تسليت حضرت به خوبي ظاهر گشت و اندوهم كه فوق طاعت بود، نسبتاً كم و آرام شد و به نظرم رسيد كه با اين فرمايش، هم جواب عريضه ام را داده اند و بنده روسياه خود را از گله و قهر بيرون آوردند و هم به من فهماندند كه مقدرات حتمي، قابل تغيير نيست و هم بر يقينم افزودند. »

سفره دار خدا امام زمان

دگر امشب بيا امام زمان

 

شب قدر است هر كجا هستي

التماسِ دعا امام زمان

 

منكه امشب به يادِ تو هستم

ياد كن پس مرا امام زمان  

 

دست بر دامنت اگر نرنم

بروم پس كجا؟ امام زمان

 

آمدم آشتي دهي من را

باخودت، با خدا امام زمان

 

كاش قرآن به سر بگيرم من

يك شبِ قدر با امام زمان  

 

جاي دوري نمي رود كه كني

گوشه چشمي به ما امام زمان

 

خوب شد در شبِ عزاي علي

با تو هم هم صدا امام زمان

 

شبِ تقديرِ من بيا بنويس

يك سفر كربلا امام زمان 

 

همين محدث مورد وثوق از حضرت امام باقر(ع) نقل كرده، كه وقتي از حضرتش پرسيدند: آيا شما مي‌دانيد كه ليلة القدر كدام شب است؟ حضرت فرمودند: چگونه ندانيم، و حال آن‌كه در شب قدر فرشتگان برگرد ما طواف مي‌كنند.۳ خداوند متعال در چهارمين آية سورة مباركة قدر مي‌فرمايد: تنزّل الملائكة و الرّوح فيها بإذن ربهّم من كلّ أمرٍ. فرشتگان و روح، در آن شب به دستور پروردگارشان با هر فرماني (براي تقدير هركاري) فرود آيند. فعل مضارع «تنّزل» دلالت بر تكرار و بقاء «ليلةالقدر» دارد، و در آيات سوم و چهارم سورة دخان نيز: فيها يفرَق كلّ أمرٍ حكيم.۱ در آن شب، هر فرماني، برحسب حكمت صادر مي‌شود. دلالت بر تجدد و دوام دارد. زيرا هيأت نحوي باب «تفعّل» اگر دلالت بر پذيرش يا تكلف يا هر دو مي‌نمايد. ظاهر اين فعل‌ها، خبر از تفريق و تنزل امر در ليلةالقدرهاي آينده مي‌دهد. اين امر كه در زمان رسول خدا(ص) به آن حضرت نازل مي‌شده‌است، در هر شب قدر، بايد بر كسي نازل و تبيين و تحكيم يا كشف شود كه به افق نبوت نزديك و پيوسته باشد. قبول اصل وصايت رسول اكرم(ص) و امامت، ناشي از اين معني و مبتني بر همين اساس است .

امام باقر(ع) فرموده است:

هر كس سوره ((انا انزلناه)) را با صداى بلند بخواند, مثل كسى خواهد بود كه شمشير به دوش گرفته و در راه خداوند جهاد مى كند و هر كس آن را پنهان و آهسته بخواند, مانند كسى است كه در راه خدا, به خون خود غلتيده است

دسته ها : احاديث



شب نوزدهم اولين شب شب از شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است كه در تمام سال شبى به خوبى و فضيلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدير امور سال مى شود و ملائكه و روح كه اعظم ملائكه است در آن شب به اذن پروردگار به زمين نازل مى شوند و به خدمت امام زمان(عج) مشرف مى شوند و آنچه براى هركس مقدر شده است بر امام زمان(عج) عرض مى كنند. 

 
اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است؛ يكى آنكه در هر سه شب بايد انجام داد و ديگر آنكه مخصوص است به هر شبى. 
دسته ها :
از جمله وظايف مهم در اين شب‎ها، تجديد عهد با ولي امر، حضرت بقيّة‎الله ‎عجّل الله تعالي فرجه‎ و خواندن دعاي معروف: «اَللهم كُن لِوَلِيِّكَ...» مي‎باشد؛ زيرا شب قدر به آن حضرت تعلّق خاص دارد و در آن شب ملايكه بر آن بزرگوار نازل مي‎شوند و تمسّك به قرآن و عترت و كتاب مبين و امام مبين هم اقتضا دارد كه در شب قدر، مؤمنان به ثقلين قرآن مجيد و آخرين امامِ عدالت‎گستر و بقيه عترت هاديّه و مصداق حقيقي «ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنا مِنْ عِبَادِنَا»؛ يعني به حضرت حجّة بن الحسن العسكري ‎روحي و ارواح العالمين له الفدا تمسّك نموده و بدانند كه به تصريح اخبار متواترة ثقلين، امن و نجات از ضلالت و گمراهي، فقط در سايه تمسّك به قرآن و عترت حاصل مي‎شود و براي نجات از اين همه انحرافات و سرگرداني‎هاي گوناگون، راهي جز توسّل و تمسّك به هدايت «قرآن و عترت» نيست.

منبع: جام
دسته ها :
زنان در مقايسه با مردان دو برابر بيشتر احتمال دارد در طول عمر خود اختلال‌ افسردگي حاد را تجربه كنند.

هرچند دليل شيوع بيشتر اختلال افسردگي در بين زنان هنوز مشخص نيست اما تركيبي از عوامل اجتماعي، رواني، ژنتيكي، هورموني و زيست‌شناسي مي‌توانند در اين امر دخيل باشند.

«جيل گلداستين» از بيمارستان زنان در بوستون گفت: به طور قطع زنان در مقابل افسردگي آسيب‌پذيرتر هستند و به دليل عوامل زيست‌شناختي از بيماري‌ها بيشتر آسيب مي‌بينند.
دسته ها :
X