سيد قدس سره در «اقبال» از كتاب «بشارة المصطفي لشيعة المرتضي» با استناد آن به «حسن بن علي بن فضال» از امام رضا از پدرانش، از اميرالمؤمنين – درود و سلام بر آنان – روايت نموده كه كه حضرت فرمودند: رسول خدا (ص) روزي براي ما سخنراني نمود و فرمود:
«مردم! ماه خدا با بركت و رحمت و بخشش گناهان نزديك است؛ ماهي كه نزد خدا برترين شبها و ساعتهاي آن بهترين ساعتهاست؛ ماهي است كه در آن به ميهماني خدا دعوت شده و شما را در اين ماه از كساني قرار داده اند كه شايسته كرامت خدا هستند. نفس كشيدن شما در آن تسبيح و خوابيدنتان در ان عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعاي شما در آن مستحبات است. پس با نيتهايي راست، و دلهايي پاك از خدا بخواهيد شما را موفق به روزه آن، و خواندن كتابش نمايد. بدبخت كسي است كه از آمرزش خدا در اين ماه بزرگ محروم شود.
با تشنگي و گرسنگي خود در آن، گرسنگي و تشنگي روز قيامت را بياد آوريد. به فقيران خود صدقه بدهيد؛ بزرگان خود را در آن احترام كنيد؛ كوچكترها را مورد رحمت خود قرار دهيد و صله رحم بجا آوريد. زبانهاي خود را حفظ كرده، ديدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نيست، نگهداريد. با يتيمان مردم مهرباني كنيد تا با يتيمان شما مهرباني شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه كنيد. هنگام نماز دستهايتان را با دعا بطرف او بلند كنيد؛ زيرا اين وقت بهترين اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه كرده و هنگامي كه از او بخواهند و با او مناجات نمايند، جواب آنان را مي دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبيك مي گويد. و اگر دعا كنند، دعايشان را مستجاب مي كند.
مردم! شما زنداني اعمال خود مي باشيد، با استغفار خود را آزاد كنيد. پشتهايتان را از گناه سنگين است با طولاني نمودن سجده هاي خود آن را سبك نماييد. بدانيد خداوند به عزت خود سوگند خورده است كه سجده كنندگان و نمازگزاران را عذاب نكند و در روزي كه مردم براي پروردگار جهانيان بر مي خيزند، آنان را با آتش نترساند.
مردم! كسي كه به مؤمن روزه داري افطار بدهد، ثواب آزاد كردن يك بنده و آمرزش گناهان گذشته خود را دارد. عرض كردند: رسول خدا! همه ما نمي توانيم اين كار را انجام دهيم. حضرت فرمودند: از آتش بپرهيزيد، گرچه با نيمدانه خرمايي. از آتش بپرهيزيد، گرچه با جرعه آبي.
مردم! هر كدام از شما كه اخلاق خود را در اين ماه اصلاح كند، روزي كه در صراط پاها مي لغزد، جوازي بر صراط خواهد داشت. و هر كدام از شما كه بر بنده و كنيز خود آسان بگيرد، خداوند در حساب بر او آسان خواهد گرفت؛ و كسي كه شر خود را در آن باز دارد، خداوند در روزي كه او را ببيند غضب خود را از او باز مي دارد. كسي كه يتيمي را بزرگ بدارد،خداوند در روزي كه او را ببيند او را بزرگ خواهد داشت؛ و كسي كه در اين ماه صله رحم كند، خداوند روزي كه او را ببيند او را به رحمت خود وصل مي كند. كسي كه در آن قطع رحم كند، خداوند روزي كه او را مي بيند رحمت خود را از او قطع خواهد نمود. و كسي كه يك نماز مستحبي بخواند خداوند براي او خلاصيي از آتش مي نويسد. و كسي كه عمل واجبي انجام دهد ثواب كسي كه هفتاد واحب را در ماهي غير از اين ماه انجام دهد، خواهد داشت. و كسي كه در اين ماه زياد بر من صلوات بفرستد، روزي كه ترازوها سبك است، خدواند ترازوي او را سنگين مي نمايد. و كسي كه يك آيه از قرآن بخواند، مانند پاداش كسي كه قرآن را در ماهي غير از اين ماه ختم كند، خواهد داشت.
مردم! درهاي بهشت در اين ماه باز است، از پروردگار خود بخواهيد آن را به روي شما نبندد؛ درهاي جهنم نيز بسته است از پروردگار خود بخواهيد آنان را بر شما مسلط نكند.
امير المؤمنين عليهم السلام فرمود: برخاستم و عرض كردم رسول خدا! برترين اعمال در اين ماه چيست؟ فرمودند: اباالحسن! برترين اعمال در اين ماه دوري گزيدن از حرامهاي خداي عزيز و بزرگ است. سپس گريه كرد. عرض كردم چرا گريه مي كني، رسول خدا! فرمود: علي! بخاطر حلال شمردن تو در اين ماه است؛ گويا با تو هستم و تو براي پروردگارت نماز مي خواني و بدبخت ترين اولين و آخرين، همانند «پي كنند شتر ثمود» ضربه اي به جلو سرت مي زند كه موي صورتت با آنان رنگين مي شود.
امير المؤمين عليهم السلام فرمود: عرض كردم: رسول خدا! آيا در آن حال دينم سالم است؟ فرمود: آري، دينت سالم است. سپس فرمود: علي! كسي كه تو را بكشد مرا كشته و كسي كه با تو دشمني كند با من دشمني نموده و كسي كه به تو ناسزا بگويد، به من ناسزا گفته، زيرا تو مانند نفس من هستي روح تو از روح من و سرشت تو از سرشت من است؛ خداي عزيز و بزرگ مرا آفريد؛ تو را نيز آفريد و مرا برگزيد! و تو را؛ خداي عزيز و بزرگ مرا آفريد؛ تو را نيز آفريد و مرا برگزيد! و تو را؛ من را براي پيامبري انتخاب نمود و تو را براي امامت اختيار كرد.
بنابراين كسي كه امامت تو را انكار كند پيامبري من را انكار كرده. علي! تو وصي من، پدر فرزندانم، همسر دخترم و جانشين من در ميان امتم در زندگي من و بعد از مرگ من هستي. امر تو امر من و نهي تو نهي من است. به كسي كه مرا به پيامبري برانگيخته و مرا بهترين مردم قرار داد، قسم مي خورد كه تو حجت خدا بر خلق او و امين او بر رازش، و جانشين او در ميان بندگانش مي باشي.»
استيون هاوكينگ، فيزيكدان و فضا شناس سرشناس بريتانيايي در يك مصاحبه اختصاصي با روزنامه گاردين ديدگاههاي خود را در مورد مرگ، دلايل وجود انسان و تصادفي بودن موجوديت هستي و بشر را تشريح كرده است.
استيون هاوكينگ، مي گويد اعتقاد به وجود بهشت و يا نوعي از حيات پس از مرگ در حقيقت « افسانه اي » است براي مردماني كه از مرگ مي هراسند. او با صراحت مي گويد كه پس از آخرين فعاليت مغز انسان ديگر حياتي براي وي وجود ندارد. اعلام اين نظر نشاني از مخالفت صريح وي با توجيحات ديني در اين زمينه است.
استيون هاوكينگ، از سن ۲۱ سالگي به بيماري شديد فلج اعصاب مبتلا شد. وي براي دوره اي تحت تاثير اين بيماري به شدت بد بين بود ولي در نهايت به اين نتيجه رسيد كه با وجود همه ترديدها و بي اطميناني از ادامه زندگي بايد از تمام لحظات زندگي لذت ببرد.
وي مي گويد:« در ۴۹ سال گذشته من همواره با احتمال وقوع يك مرگ زودرس زندگي كرده ام. من از مرگ نمي ترسم ولي عجله اي هم براي مردن ندارم. از نظر من مغز مثل كامپيوتري است كه با از كار افتادن قطعات آن از حركت باز خواهد ايستاد. چيزي به عنوان بهشت و يا حيات پس از مرگ وجود ندارد. اين يك داستان افسانه اي براي كساني است كه از تاريكي مرگ مي هراسند.»
روزنامه گاردين مي افزايد كه اظهار نظرهاي استيون هاوكينگ، از آنچه كه در كتاب خود در سال گذشته نوشته بود فراتر مي رود. وي در كتاب آخر خود به نام « طرح عظيم » اعلام كرد كه براي توضيح عالم هستي نيازي به وجود يك آفريدگار مطلق نيست.
اين كتاب واكنش گروهي از پيشوايان ديني را برانگيخت كه هاوكينگ، را به « كفر گويي» متهم كردند. برخي از دانشوران نيز ديدگاههاي وي را تفسيري شخصي از علوم تجربي دانسته و اعلام كردند كه هاوكينگ به عنوان يك دانشمند نمي تواند وجود يا عدم وجود خدا را ثابت كند.
كتاب استيون هاوكينگ، به نام « تاريخ فشرده اي از زمان» كه در سال ۱۹۸۸ انتشار يافت حدوده ۱۰ميليون نسخه فروش رفت و وي را به يك چهره علمي مشهور بدل ساخت. در آن كتاب وي مي گويد:« اگر دانشمندان بتوانند محاسبات و فرضيه هاي لازم براي توضيح هر پديده و ماده موجود در هستي را كشف و تنظيم كنند در آن صورت بشر خواهد توانست فكر خدا را بخواند.»
در مصاحبه با روزنامه گاردين و در پاسخ به سئوال « رسالت انسان چيست و آدمي چگونه بايد زندگي كند؟» استيون هاوكينگ مي گويد:« ما بايد به دنبال آن باشيم كه از اعمال خود بزرگترين ارزشها را بيافرينيم.»
وي تاكيد مي كند كه ارزش علوم و دانستن در اين است كه جهان هستي فقط به اين وسيله شناخته مي شود. از نظر وي شكل گيري كائنات، منظومه ها و سياره ها روندي نامنظم و بي مقدمه است و بنابراين موجوديت انسان روي كره زمين يك امر تصادفي است.
پاسخ آيتالله سبحاني به شبهه استيون هاوكينگ، فيزيكدان انگليسي :
آيا علم فيزيك ميتواند ماوراي طبيعت را نفي كند؟
علومي كه انسان با آن سر و كار دارد، بر دو نوع تقسيم ميشوند:
1. علم مادي و تجربي، علمي است كه ميتوان موضوعات آن را در آزمايشگاه تجربه كرد و آثار آن را به دست آورد و با نظم و نظام آن آشنا شد. اين نوع از علوم فقط ميتواند در مسائل مادي، قضاوت و داوري كند و بگويد فلان مولكول از چند عنصر تشكيل شده و يا مثلاً عنصر فلاني در آن موجود نيست. اين نوع داوري از او پذيرفته ميشود. چرا؟ چون آزمايش و آزمايش كننده، و مورد آزمايش همگي از سنخ واحدي هستند يعني ماده و مادي ميباشند.
2. دانشمند زيستشناس با ابزاري كه در اختيار دارد، نميتواند درباره وجود روح و يا عدم آن داوري كند، مثلاً بگويد من در تشريح بدن انسان به روح برنخوردم، و چاقوي تشريح من، در فعاليت مستمر خود، به چنين واقعيتي نرسيد، زيرا ابزاري كه در اختيار دارد نميتواند در موضوعات خارج از ماده نفياً و اثباتاً داوري كند.
يك فيزيكدان اگر بخواهد با دريافتهاي خود، وجود ماوراء طبيعت را نفي كند، به سان جنيني است كه در رحم مادر، خارج رحم را انكار كند و بگويد: آسمان و زمين و دريا و اقيانوسي وجود ندارد. جهان و شرق و غرب آن، همين رحم است كه من در آن پرورش مييابم. ولي اين قضاوت از او پذيرفته نيست و به همين روي، وقتي پردهها از ميان رفت و ديده به جهان گشود، از قضاوت خود، نادم و پشيمان ميشود و عالم ديگري را ميبيند، كه در آن زمان در عقل او نميگنجيد، چه نيكو ميگويد شاعره نغز سخن:
هاوكينگ در مهٔ ۲۰۱۳ با تصميم به عدم شركت در همايش سالانه فرداي پيش رو كه هر ساله به ميزباني شيمون پرز در اورشليم برگزار ميشود به جمع كمپين تحريمكنندگان علمي اسرائيل پيوست.[۲۵][۲۶]
وي در سال ۲۰۱۴ خواستار پايان دادن به جنگ سوريه شد: «ما بايد از هوش انسانيمان براي پاياندادن به اين جنگ بهره ببريم. منِ پدر، وقتي رنجكشيدن بچههاي سوري را ميبينم، با خود ميگويم: ديگر بس است.» [۲۷]
هاوكينگ در آثار اوليه خود به وجود خدا اشاره ميكند براي مثال در كتاب پرفروش تاريخچه مختصر زمان مينويسد: «اگر ما بتوانيم فرضيههاي لازم براي توضيح هر پديده و ماده موجود در هستي را كشف كنيم اين كشف، يك پيروزي نهايي براي خرد انساني است براي اينكه ما ميتوانيم فكر خدا را بخوانيم.»[۲۳]
اما بعدها در كتاب طرح عظيم به اين موضوع اشاره ميكند كه براي توضيح عالم هستي نيازي به يك آفريدگار نيست.
همچنين وي به صراحت عنوان كردهاست كه اعتقاد به وجود بهشت و يا نوعي از حيات پس از مرگ در حقيقت «افسانهاي» است براي مردماني كه از مرگ ميهراسند. او با صراحت ميگويد كه پس از آخرين فعاليت مغز انسان ديگر حياتي براي وي وجود ندارد.
برخي از دانشوران نيز ديدگاههاي وي را تفسيري شخصي از علوم تجربي دانسته و اعلام كردند كه هاوكينگ به عنوان يك دانشمند نميتواند وجود يا عدم وجود خدا را ثابت كند.[۲۴]
وي ميگويد:
تفاوت ميان گذشته و آينده از كجا ناشي ميشود؟ قوانين علم ميان گذشته و آينده تمايزي قايل نميشود، بااين حال در زندگي عادي تفاوتي عظيم ميان گذشته و آينده وجود دارد. ممكن است ببينيد يك فنجان از روي ميز به زمين بيفتد و تكهتكه شود اما هرگز شاهد آن نخواهيد بود كه فنجان تكههاي خود را جمع كند و به بالا بپرد و بر روي ميز برگردد. افزايش بينظمي يا به اصطلاح آن آنتروپي چيزي است كه گذشته را از آينده متمايز ميكند و به زمان جهت ميدهد. هاوكينگ زماني عقيده داشت كه گسترش جهان هستي متوقف و جهان دوباره جمع ميشود. او بعدها گفت كه اشتباه ميكردهاست.[۲۲]
زمينهٔ پژوهشي اصلي وي كيهانشناسي و گرانش كوانتومي است. از مهمترين دستاوردهاي وي مقالهاي است كه به رابطهٔ سياهچالهها و قانونهاي ترموديناميك ميپردازد.
او نشان ميدهد كه سياهچالهها بعد از مدتي به وسيلهٔ زوجهاي ذرات مجازي كه در افق رويداد آن تشكيل ميشود، نابود ميشوند كه همين زوج ذرات پيش بيني ميكند كه سياه چالهها بايد امواجي از خود تابش كنند، كه امروزه اين امواج به نام تابش هاوكينگ (و گاهي تابش بِكستِين-هاوكينگ) خوانده ميشوند.
مقالهٔ مشترك استيون هاوكينگ و پنروز كه در سال ۱۹۷۰ منتشر شد و ثابت ميكرد كه اگر نسبيت عام درست باشد و جهان داراي آن مقدار ماده كه مشاهده ميكنيم باشد، بايد تكينگي انفجار بزرگدر گذشته رخ داده باشد.
او با كيپ ثورن دربارهٔ اينكه ماكيان ايكس يك سياهچاله نيست يك شرطبندي علمي داشته است.
شنبه و چهارشنبه مورخ 7/4 و 11/4
جلسه توجيهي اساتيد راهيان 1،2،3 در منطقه 19و 20 برگزار مي گردد. به منظور ارتقاء سطح علمي و فرهنگي مربيان لازم دانستيم علاوه بر به روز كردن اطلاعات بزرگواران ، براي جذب بيشتر مخاطبين به جز قرآن و آموزش مطالب ديني ، انواع بافت مو ، سفال،كلاژ ، دوخت چادر و مغنعه ، انواع بستن شال ها ، طراحي روي پارچه آموزش داده خواده شد .
علاقه مندان جهت شركت در كلاس سريعاً اعلام حضور بفرمايند .
شماره تماس : 55965469-09353633158
از امروزمورخ 5/4 اعزام مبلغات در منطقه 19 به مساجد، پايگاه ها ، مجتمع ها آغاز گرديد لذا تمامي مراكزي كه نيازمند نيروهاي متدين و حوزوي براي امر تبليغ در مراكز ،مدارس ، مساجد و .... مي باشند تا دوشنبه با اين شماره تماس حاصل فرمايند .
55965469 – 09353633158
- براي از بين بردن سلوليت هاي پوستتان (چربيهاي زير پوست)، صورت را با ليف يا بروس هاي مخصوص خوب بماليد. دقت كنيد كه حركت دستتان بايد از بالا به پايين باشد . براي اين منظور دستكش هاي مخصوص هم در بازار موجود است ، اما با ليف هاي معمولي هم مي توانيد اين كار را به خوبي انجام دهيد . سعي كنيد هر روز حداقل 5 دقيقه اين كار را تكرار كنيد.
- كريسكو، كره ي مخصوص ترد كننده شيريني ، راز بزرگ زنان زيباست . از اين ماده مي توانيد براي پاك كردن آرايش و همچنين به عنوان مرطوب كننده استفاده كنيد . در بيمارستان ها هم از اين ماده براي درمان اگزما و پسوريازيس استفاده مي كنند .
- تكه هاي سيب زميني خام حاوي ميزان زيادي پتاسيم هستند و براي برطرف كردن گودي و سياهي زير چشم بسيار مناسب اند .
- جعفري سرشار از كلروفيل يا سبزينه است . اين ماده آنقدر خوشبو است كه ماده اساسي در توليد اكثر خنك كننده هاي دهان مي باشد . پس پولتان را دور نريزيد ، به جاي آن همين جعفري ها را به صورت خام استفاده كنيد .
- براي برطرف كردن پف چشم ها ،يك بسته نخود فرنگي فريز شده زير چشم ها قرار دهيد .
- براي جلوگيري از چرب شدن مو مي توانيد در مواقعي كه وقت شامپو كردن نداريد ، از نارون كوهي بر ريشه ي موهايتان استفاده كنيد .
- براي ازبين بردن شوره ي سر ، 30 عدد آسپرين ساده را در يك شيشه از شامپوي معمول خود حل كنيد . و به همين روش قبل بر روي موها استفاده كنيد .
- مانيكور؛ يك فنجان آب گرم را با آب نصف ليمو مخلوط كنيد . 5 دقيقه نوك ناخن ها را در آن نگاه داريد ، بعد دست ها را شسته و خشك كنيد ؛ پوست ليمو را به پشت و روي ناخن ها ماليده و با يك پارچه نرم ناخن ها را مالش دهيد تا براق شوند .